
 
 
 

 
 - 1 - 

 

 

Répási Krisztián 

A Nap-kelte megszüntetése és a napi sajtó 
 

 

Az MTV alelnöke szeptember végén több, az 1-es csatornán hosszú ideje futó műsort 

szüntetett meg, melyek közül a Nap-kelte levétele kapta a legnagyobb publicitást. Az ügy 

politikai felhangoktól sem volt mentes, ezért kérdéses volt, hogy a kialakult helyzetet a sajtó 

hogyan tolmácsolja.  

 

Mint az várható volt, a nemrégiben huszadik születésnapját ünneplő, pályafutása során 

kereskedelmi csatornán is futó Nap-kelte sugárzásának beszüntetését kiemelt fontosságú 

hírként kezelték a különböző nyomtatott és elektronikus sajtótermékek. A Nap-kelte és más 

m1-en futó műsor megszüntetését Medveczky Balázs ügyvezető alelnök már korábban 

kilátásba helyezte, amit a legtöbb sajtóorgánum szeptember 23-án le is közölt, két nappal 

később pedig minden hírcsatornán olvasni lehetett, hogy a Nap-keltét a szeptember 28-ával 

kezdődő héten biztosan leveszik a képernyőről. 

 

Megvizsgálva a Népszabadság, a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap, az Origo, az Index.hu, a 

Hírszerző, a Figyelő, a HVG, a Heti Válasz, a Kuruc.info és a Barikád.hu szeptember 23-a és 

október 1-e között megjelenő, a Nap-kelte megszűnésével kapcsolatos cikkeit, a felsorolt 

lapok mindegyike valamilyen formában nyomon követte a műsor megszűnése körüli 

eseményeket. Eltérő részletességgel és pontossággal ugyan, de rámutatnak a zavaros jogi 

helyzetre, az MTV-kuratórium baloldali tagjainak a felháborodására és arra az eshetőségre, 

hogy a Nap-kelte nem fog visszatérni az m1-re, utalást téve arra vonatkozólag, hogy az új 

műsor, a Ma reggel elindulásával megszűnik a 2006 ősze óta tartó ellenzéki bojkott.  

 

Ugyanakkor a legtöbb esetben a vizsgált újságok híradásaiból csupán a száraz tények 

köszönnek vissza, mivel a Nap-keltével foglalkozó cikkek hangvétele döntő többségében 

tárgyszerű és közömbös. Még az egyértelműen ellenzéki Magyar Hírlap és Magyar Nemzet is 

úgy adtak hírt a megszűnésről, hogy semmiféle politikai színezetű kommentárt nem csatoltak 

hozzá. Ez alól a Kuruc.info és a Barikád.hu némiképp kivételt képeznek, mert bár mindkét 



 
 
 

 
 - 2 - 

 

 

médium szinte egy az egyben átvette az eseménnyel kapcsolatos híreket a különböző 

újságoktól (Figyelő, Hírszerző), hírügynökségektől (Független Hírügynökség, MTI), illetve a 

Magyar Rádiótól, de a címválasztásban, vagy a leadek hangvételében minden kétséget 

kizáróan tetten érhető a szélsőjobboldali irányultság. 

A megszüntetés kapcsán kialakult MTV-kuratóriumi vitáról, valamint az alelnök más 

műsorokat és számos újságírót, műsorvezetőt is érintő megszorításairól szóló egysíkú 

híradások közül kiemelkednek azok a cikkek, amik egyrészt összegzik és minősítik is a Nap-

kelte 20 éves történetét, vizuális megjelenését1, másrészt némi plusz információt is 

szolgáltatnak Medveczky Balázs státuszával kapcsolatban, boncolgatva az ügyvezető alelnök 

és a kuratórium között fennálló jogi viszonyt2.  

 

A Nap-kelte eltűnése az esettel szorosan összefüggő híradásokon kívül szerepet kapott még 

olyan cikkekben is, amelyek a műsor lehetséges további sorsával, a Ma reggel indulásával, 

vagy pedig az elbocsátott műsorvezetőkkel és a többi megszüntetett műsorral foglalkoznak. 

 

A Nap-kelte képernyőről történő levételét kormányoldalról és az ellenzék felől is kommentár 

érte. Ennek megfelelően a műsort megmenti akaró MSZP-s Simon Gábor, vagy a 

megszüntetést üdvözlő KDNP-s Semjén Zsolt nyilatkozatát, esetleg mindkettőt a vizsgált 

sajtóorgánumok közzé is tették. A KDNP elnökének nyilatkozatával foglalkozó cikkek 

mindegyike megemlíti a 2006 ősze óta tartó ellenzéki bojkott valószínűsíthető feloldását, 

valamint a Fidesz és a Kereszténydemokrata Néppárt esetleges későbbi szereplését a Ma 

reggelben. 

 

Szembetűnő, hogy a cikkek között kevés az olyan, ami egyéni véleményt is tükröz, ezáltal 

lényegesen lecsökkent az esélye annak, hogy a megszűnést követő első egy hétben indulatos, 

pártpolitizálással átitatott írások tömkelege jelenjen meg az újságok hasábjain. Még az 

eseményről legtöbbet cikkező Népszabadságban is szeptember 23-a és október 1-e között 

mindössze két olyan publicisztika jelent meg, amikben a szerzők nem az események 

                                                 
1 Az MTV azonnali hatállyal felmondta a Nap-kelte szerződését. In: HVG, 2009-09-25. 
http://hvg.hu/itthon/20090925_magyar_televizio_napkelte_szerzodesbontas.aspx 
2 Hiába szedné le az MSZP az MTV alelnökét. In: Hírszerző, 2009-10-01. 
http://www.hirszerzo.hu/cikk.hiaba_szedne_le_az_mszp_az_mtv_alelnoket.125077.html 

http://hvg.hu/itthon/20090925_magyar_televizio_napkelte_szerzodesbontas.aspx
http://www.hirszerzo.hu/cikk.hiaba_szedne_le_az_mszp_az_mtv_alelnoket.125077.html


 
 
 

 
 - 3 - 

 

 

tényszerű leírására fókuszáltak, hanem saját véleményük közlésére. A szeptember 29-én 

megjelent – elfogultságtól sem mentes – cikkek középpontjában a Nap-kelte megszüntetése 

mögött húzódó lehetséges ellenzéki érdekek kidomborítása áll, hevesen kritizálva a Ma reggel 

szeptember 28-i első adását. Az új műsort bírálva a Nap-keltével történteket az egyik szerző a 

„köztévé kiéheztetésének” tekinti3, a másik pedig úgy véli, hogy ízelítőt kaptunk abból, mire 

számíthatunk, ha a Fidesz megszerzi a kormányhatalmat.4 

 

Ha a cikkek címeit és leadjeit nézzük, akkor a Népszabadságban írtak ellenpontjaként 

tulajdonképpen fel lehetne hozni a Barikád.hu és a Kuruc.info összes Nap-keltével foglalkozó 

írását, ugyanakkor maguknak, a cikkeknek a szövege szinte teljesen megegyezik annak a 

sajtóorgánumnak az eredeti szövegével, ahonnan a szélsőjobboldali újságok átvették a hírt. 

Az önálló véleménnyel rendelkező publicisztikával kapcsolatban a vizsgált időszakon belül 

egyedül egy Barikád.hu oldalain megjelent cikket lehetne megemlíteni, amelyben a szerző 

erős kirohanást intéz a Nap-kelte egykori műsorvezetői ellen, kritizálva többek között a 

stílusukat és az adások színvonalát.5 

 

A két végpont közt elhelyezkedő, egyéni meglátással is rendelkező írások közé a Heti Válasz6 

és a HVG7 egy-egy cikkét tudnám besorolni. Mindkét írás objektíven próbál közeledni a téma 

felé abban a tekintetben, hogy nem törnek pálcát afelett, hogy jó vagy rossz döntés volt-e 

Nap-kelte megszüntetése. Az előbb említett két publicisztika közül is a Heti Válasz oldalain 

megjelenőt emelném ki, amelyben a szerző arról ír, hogy az MTV vezetése így akar a 

kormánynak visszavágni azért, mert az megkurtította a televízió költségvetését. A Heti Válasz 

cikke azért bír nagy jelentőséggel, mert a vizsgált időszakban egyetlen más nyomtatott vagy 

elektronikus napilap sem közelítette meg a témát ebből a szemszögből nézve. 

 

                                                 
3 Pintér Attila: a Ma reggel jobbra húzott. In: Népszabadság, 2009-09-29. http://www.nol.hu/belfold/20090929-
a_ma_reggel_jobbra_huzott 
4 Bauer Tamás: A Nap-kelte csak ízelítő. In: Népszabadság, 2009-09-29. 
http://www.nol.hu/belfold/bauer_tamas__a_nap-kelte_csak_izelito 
5 Balogh Gábor: Műsorváltás. In: Barikád.hu, 2009-09-30. http://barikad.hu/node/37442 
6 Stumpf András: Gyárfás az ő Táncsicsuk? In: Heti Válasz, 2009-09-30. 
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0909/24372 
7 Miért térne vissza a Nap-kelte? In: HVG, 2009-09-29. http://hvg.hu/itthon/20090929_nap-
kelte_mtv_medveczky_balazs.aspx 

http://www.nol.hu/belfold/20090929-a_ma_reggel_jobbra_huzott
http://www.nol.hu/belfold/20090929-a_ma_reggel_jobbra_huzott
http://www.nol.hu/belfold/bauer_tamas__a_nap-kelte_csak_izelito
http://barikad.hu/node/37442
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0909/24372
http://hvg.hu/itthon/20090929_nap-kelte_mtv_medveczky_balazs.aspx
http://hvg.hu/itthon/20090929_nap-kelte_mtv_medveczky_balazs.aspx


 
 
 

 
 - 4 - 

 

 

Talán némiképp meglepő módon, de az ellenzék által 3 éven át bojkottált Nap-kelte 

képernyőről való levétele a szeptember 23-a és október 1-e között eltelt időben két 

Népszabadság-publicisztikától és a szélsőjobboldali elektronikus médiumoktól eltekintve, 

nem generált indulatokat a napi sajtóban. A kérdéses időszakban a vizsgált sajtótermékek 

általában véve a tények száraz hangvételű, mélyebb elemzéseket nélkülöző leírására 

összpontosítottak. Az egyéni meglátásokat is tartalmazó írások többsége elsősorban 

valamelyik szélsőség irányába ment el, kevés volt közöttük az olyan, ami objektíven, középre 

helyezkedve, a legtöbb újság szemléletétől eltérő módon igyekezett megközelíteni a témát. 

 

 

 

Felhasznált és az elemzésben idézett források 

 

 Az MTV azonnali hatállyal felmondta a Nap-kelte szerződését. In: HVG, 2009-09-25. 

http://hvg.hu/itthon/20090925_magyar_televizio_napkelte_szerzodesbontas.aspx 

 Hiába szedné le az MSZP az MTV alelnökét. In: Hírszerző, 2009-10-01. 

http://www.hirszerzo.hu/cikk.hiaba_szedne_le_az_mszp_az_mtv_alelnoket.125077.html 

 Pintér Attila: a Ma reggel jobbra húzott. In: Népszabadság, 2009-09-29. 

http://www.nol.hu/belfold/20090929-a_ma_reggel_jobbra_huzott 

 Bauer Tamás: A Nap-kelte csak ízelítő. In: Népszabadság, 2009-09-29. 

http://www.nol.hu/belfold/bauer_tamas__a_nap-kelte_csak_izelito 

 Balogh Gábor: Műsorváltás. In: Barikád.hu, 2009-09-30. http://barikad.hu/node/37442 

 Stumpf András: Gyárfás az ő Táncsicsuk? In: Heti Válasz, 2009-09-30. 

http://www.hetivalasz.hu/cikk/0909/24372 

 Miért térne vissza a Nap-kelte? In: HVG, 2009-09-29. 

http://hvg.hu/itthon/20090929_nap-kelte_mtv_medveczky_balazs.aspx 

 

 

http://hvg.hu/itthon/20090925_magyar_televizio_napkelte_szerzodesbontas.aspx
http://www.hirszerzo.hu/cikk.hiaba_szedne_le_az_mszp_az_mtv_alelnoket.125077.html
http://www.nol.hu/belfold/20090929-a_ma_reggel_jobbra_huzott
http://www.nol.hu/belfold/bauer_tamas__a_nap-kelte_csak_izelito
http://barikad.hu/node/37442
http://www.hetivalasz.hu/cikk/0909/24372
http://hvg.hu/itthon/20090929_nap-kelte_mtv_medveczky_balazs.aspx

