
 

 

 

- 1 - 

 

 

Nagy Attila Tibor 

A német média tájékoztatáspolitikája 
 

 

A magyar tömegtájékoztatás körül fel-fellobbanó viták (pl. médiatörvény, a 

közmédiák átalakítása) miatt is érdemes kitekintenünk, miként működik a média egy 

olyan fejlett demokráciában, mint amilyen a német, miként tájékoztatják az ottani 

televíziók és rádiók a választópolgárokat a politikai eseményekről. Az elemzés a jogi 

keretek felvázolása mellett a műsorkínálat, azaz a sajtószabadság gyakorlati 

megvalósulásának kérdéseibe is beletekint.  

 

1. A német sajtószabadság jogi alapjai 

 

A német szövetségi alaptörvény (alkotmány) 5. cikkelye tartalmaz jogi garanciát a 

sajtószabadság védelmére. „Mindenkinek joga van ahhoz, hogy véleményét írásban, 

szóban, és képi úton, szabadon kinyilvánítsa és terjessze, és hogy a hozzáférhető 

forrásokból akadálytalanul tájékozódjék. A sajtószabadság, az elektronikus és filmen 

megvalósuló tájékoztatás szabadsága biztosított. Cenzúra nem létezik”, áll az 

alaptörvényben. A jogrendszer egyúttal tájékoztatási kötelezettséget ró az illetékes 

közhatalmi szervekre, az újságíró jogosult e szervek nyilvános ülésein jelen lenni, 

azok anyagaihoz hozzáférni. A részletszabályokat a tartományi sajtótörvények, a 

nyomtatott sajtó etikai szabályait pedig egy önszabályozó egyesület, a Német 

Sajtótanács (der Deutsche Presserat) normái fektetik le.  

 

A „Riporterek Határok Nélkül”(Reporters Without Borders) 2010-es Sajtószabadság-

Indexében az előkelő 17. helyezést adta Németországnak a vizsgált 178 ország 

közül, bár ez a helyezés némi romlást jelent a 2000-es évek elejéhez képest (akkor 

Németország még az első tíz között volt).   

 

http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/gg/gesamt.pdf
http://www.presserat.info/
http://en.rsf.org/
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html
http://en.rsf.org/press-freedom-index-2010,1034.html


 

 

 

- 2 - 

 

 

 

Időnként kritikus téma a „belső sajtószabadság”, az újságírónak a kiadótól való belső 

függetlensége. A Spiegel TV volt újságírója, Harald Schumann oknyomozó újságíró 

például arról panaszkodott, hogy egykori munkahelyén főnökei akadályozták, hogy 

kényesebb témáknak utánanézzen. Schumann felmondott, és a Tagesspiegel c. 

napilapnál lett szerkesztő. Néhány hónappal ezelőtt nyíltan beszélt a tőkének, a 

gazdasági hatalomnak az újságírókra gyakorolt nyomásáról.  

 

2. A közszolgálati tömegtájékoztatás szerkezete 

 

A német közszolgálati médiák gerincét két fő adó adja: az egyik az 1950 óta működő, 

és kilenc regionális adó szövetségéből álló ARD, a másik a később létrehozott ZDF.  

23 ezer fős munkatársával, 11 TV-csatornájával, 55 rádiócsatornájával, 6,3 milliárd 

eurós összköltségvetésével (a magyar médiaviszonylatban gigantikusnak számító 

kb. 1900 milliárd Ft-nak megfelelő összeggel) az ARD egyértelműen Németország 

nemzeti főadójának számít. Működését a 16 szövetségi tartomány között megkötött 

ún.telekommunikációs államszerződés (Rundfunkstaatsvertrag) és a belső szervezeti 

statútumok szabályozzák. A szervezeti irányításán tükröződik Németország föderatív 

jellege; a regionális adók és a külföldieknek sugárzó Deutsche Welle képviselőiből 

álló taggyűlés az ARD legfőbb döntéshozó szerve, ez a testület választja az ARD 

elnökét. Emelett egyéb grémiumok, és a napi operatív irányítást intéző intendánsok 

és programigazgatók is működnek. Habár az ARD jelentős közpénzeket mozgat, 

transzparenciája mérsékelt. Honlapján olvashatóak ugyan a vezető szervek 

határozatai és nyilatkozatai, de az ülésekről készült emlékeztetők és/vagy 

jegyzőkönyvek már nem.  

 

A ZDF irányítása jelentősen különbözik az ARD-től, felépítése nem regionális jellegű, 

hanem centralizált. A ZDF-es TV-Tanács (ZDF-Fernsehrat) választja meg az adót 

irányító identást, és hagyja jóvá a költségvetést. A 77 tagból álló testület a szövetségi 

http://derdemokrat.blog.de/2011/11/04/pressefreiheit-deutschland-12117402/
http://www.youtube.com/watch?v=TflXQy29xPI
http://de.wikipedia.org/wiki/ARD#cite_note-0
http://de.wikipedia.org/wiki/ARD#cite_note-0
http://www.mok-fulda.de/files/RStV.pdf
http://www.ard.de/intern/organisation/-/id=8036/rnvfb8/index.html
http://www.unternehmen.zdf.de/index.php?id=66&artid=258&backpid=10&cHash=3f07731978


 

 

 

- 3 - 

 

 

tartományok, pártok, a szövetségi kormány, és társadalmi szervezetek (pl. kamarák, 

szakszervezetek) képviselőiből tevődik össze.  

Egyetlen oldalnak (pl. pártnak) sincs túlsúlya, a többségi döntés meghozatalához 

több szereplő egyetértése szükséges, ami védelmet biztosít a politikai nyomás ellen, 

még ha azt teljesen nem zárja ki, amit Nikolaus Brender főszerkesztő esete is 

bizonyít. 2009-ben a meglehetősen karakteres Brendert nem választotta újra az 

igazgatói tanács .  

 

A döntés komoly viharokat váltott ki a német sajtóban, maga Brender is politikai 

döntésnek nevezte eltávolítását, amelyet erősített, hogy a Tanács CDU-tagjai nem 

szavaztak neki bizalmat. A történethez hozzátartozik, hogy a 2005-ös Bundestag-

választások utáni estén megrendezett listavezetői vitában Brender műsorvezetőként 

keményen összevitatkozott az akkor még kancellár, szociáldemokrata párti Gerhard 

Schröderrel. Vagyis, az SPD-nek (legalábbis a Schröderrel még mindig 

rokonszenvező részének) elvileg érdekében állhatott Brender lecserélése, de a 

német szociáldemokraták (pontosabban a párt tagja, Kurt Beck tartományi 

miniszterelnök) a döntéskor kiálltak Brender mellett. Hasonlóan az ARD-hez, a 

vezető testületek ülésein történtek szintén rejtve maradnak a nézők számára, így 

nem tudhatjuk azt sem, az adott ülésen miként dőlt el Brender sorsa.  

 

http://www.zeit.de/wirtschaft/2009-11/brender-zdf-verwaltungsrat
http://www.zeit.de/wirtschaft/2009-11/brender-zdf-verwaltungsrat
http://www.youtube.com/watch?v=MR3ZJ1Lun1I&feature=related


 

 

 

- 4 - 

 

 

 

Nikolaus Brender főszerkesztő szóbeli csatája Gerhard Schröderrel (2005) 

 

A közszolgálati médiahálózat része még néhány tematikus csatorna, így a KI.KA 

gyermekadó, az osztrák és svájci közszolgálati TV-vel működtetett 3sat, a francia 

ARTE-vel üzemeltett művészeti csatorna, és a közéleti témájú Phoenix. Szintén ebbe 

a körbe tartozik az egész országnak sugárzó közszolgálati rádió, a kölni 

Deutschlandfunk is. A közszolgálati médiahálózat a háztartásonként beszedett 

előfizetési díjakból, és reklámokból tartja fenn magát.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.dradio.de/


 

 

 

- 5 - 

 

 

3. A közszolgálati tömegtájékoztatás tartalma 

 

Az ARD és a ZDF hírműsorai gondoskodnak arról, hogy a politika iránt érdeklődő 

választópolgárok folyamatos és alapos hírfogyasztásban részesüljenek. Az ARD 

naponta többször sugároz híradót, köztük a 15 perces 20 órakor kezdődőt 

(Tagesschau), rendkívüli, vagy fontosnak ítélt eseményekről 

a híradó után egy kb. negyedórás összeállítás következik. 

Ezenfelül minden nap (tehát hétvégén is) sugároz az ARD a 

nap fontosabb eseményeit elemző, kb. 20 perces 

háttérműsort (Tagesthemen.). A ZDF 19 órakor sugároz 

híradót (Heute), majd késő este, többnyire 21.45-kor egy 

politikai háttérműsort (Heute Journal). Vasárnaponként pedig 

mindkét adó jelentkezik újabb háttérműsorral. 

 

A német közszolgálati csatornák igen pozitív szerepet töltenek be a politikai rendszer 

stabilitásában azáltal, hogy fontos szerepet szánnak a vitaműsoroknak, amelyekben 

társadalmi-politikai kérdéseket vitatnak meg politikusok, szakértők, társadalmi 

szervezetek vezetőinek részvételével, a nézők jelenlétében. A feszültségek 

levezetésének ugyanis számos fóruma van a közszolgálati televíziókban, és ha egy 

problémának komoly társadalmi súlya van (az egyik ilyen legújabb téma a 

nyugdíjszegénység), akkor jó esélyt kap arra, hogy médianyilvánosságot kapjon, és 

arra kényszerítse a politikusokat, hogy legyenek hajlandók tudomást venni a 

gondokról.   

 

A vitaműsorokban (pl. Anne will) többnyire éles, de egymás személyiségét 

tiszteletben tartó viták zajlanak, ahogy általában a német politikában. Azok a nézők 

pedig, akik még ennél is részletesebb és állandó politikai tájékoztatásra vágynak, a 

Phoenix csatornára kapcsolhatnak.  

 



 

 

 

- 6 - 

 

 

Az 1997 óta, az ARD és ZDF által közösen működtetett Phoenix nevű tematikus adó 

ugyanis élőben közvetíti a német szövetségi parlament (Bundestag) üléseit, a 

fontosabbnak ítélt sajtótájékoztatókat, és a parlamenti pártok kongresszusait 

(pártnapjait), és emellett stúdióbeszélgetéseket is sugároz az aktuális politikai 

eseményekről. Az ARD és a ZDF ezen felül gazdag online tartalmat is kifejlesztett, 

amelyeken részletes, képekkel is ellátott tudósításokat tesznek közzé. Évek óta 

lehetséges a hírműsorok közvetlen letöltése (podcasting), nemrégen pedig azt is 

lehetővé tették, hogy a letöltést a felhasználók három különböző minőségben, azaz 

képfelbontásban is eszközöljék. 

 

Az ARD Tagesschau (www.tagesschau.de ) főfelülete 2011.november 12-én 

 

 

Podcasting lehetőségek 

 

http://www.tageschau.de/


 

 

 

- 7 - 

 

 

A német közszolgálati médiákra nem jellemző a kormányhoz, illetve a 

kormánykoalíció pártjaihoz való lojalitás. Természetesen rendszeresen beszámolnak 

a kormány tagjainak főbb nyilatkozatairól, kijelentéseiről, döntéseiről, de azokról 

többnyire kikérik az ellenzék véleményét is. Itt azonban nem állnak meg: ha egy 

kormánypárton belül viszály üti fel a fejét, vagy vezetési válság lép fel (mint nem 

olyan régen a liberális FDP-ben), akkor a tudósítások a szarkazmust sem nélkülözik.  

 

A háttérműsorokban pedig az sem ritka, hogy gondterhelt arccal illusztrált képeket 

mutatnak politikusokról, és az is gyakorta előfordul, hogy a kormány tagjainak 

kellemetlen kérdésekre kell felelniük a TV-stúdióban, pl. a választási ígéretek és a 

kormány politikájának ellentmondásainak firtatásakor. Az ott dolgozó újságírók 

ugyanakkor az ellenzéki pártokkal szemben is kritikusak, azok is számíthatnak 

kényes kérdésekre. 

 

Komoly erénye a szerkesztőségeknek, hogy nem pusztán követői a politikai 

eseményeknek, hanem értelmezni is igyekszenek azokat. A német TV-néző 

rendszeres elemzéseket kap a pártok főbb irányzatairól, azok céljairól, és 

politikusairól. A magyar közszolgálati tömegtájékoztatásból mára kiveszett politikai 

kommentárok az ARD-n és a ZDF-en megszokottak, és még a „kormány 

szavahihetősége került veszélybe” félmondat is adásba kerülhet.  

 

Nagyon érdekesek azok a riportműsorok is, amelyek a politika és a társadalom 

kapcsolatát vizsgálják, meglehetősen kritikus szemmel (Panorama és Monitor). Az 

egyik adás a „szemtelen újságíró” tipikus esete volt, amikor az euró-mentőcsomag 

megszavazása előtt néhány Bundestag-képviselőt megkérdeztek arról, tisztában 

vannak-e azzal, hogy pontosan mit tartalmaz a törvénytervezet. Több képviselőről 

kiderült, hogy nem tudják helyesen a mentőcsomag összegét, és címzettjét, és ezek 

a politikusok névvel, pártjuk feltüntetésével szerepeltek a közszolgálati adó 

képernyőjén.  



 

 

 

- 8 - 

 

 

A riportműsorok további erénye, hogy a német mindennapokkal, a társadalmat 

foglalkoztató kérdésekkel rendszeresen foglalkoznak (pl. integráció, elöregedés, 

társadalmi egyenlőtlenségek, szakszervezetek működése, adatvédelem).  

 

A közszolgálati adók szerkesztőségét erősíti, hogy van egy-két karakteres és 

felkészült személyisége. Egyikük az ARD Tagesthemen adásának egyik 

műsorvezetője, Tom Buhrow, aki annak idején történelmet és politológiát hallgatott. A 

másik kiemelkedő újságíró a ZDF-es Claus Kleber, aki a jog elvégzése után lett 

újságíró. Mindkét újságíró vállalja egyéniségét munkája közben, mimikájával, 

gesztusaival és hanghordozásával.  

 

  

Claus Kleber     Tom Buhrow 

   

A német közszolgálati médiarendszer összességében sikeresnek mondható, az ARD 

és a ZDF piaci részesedése ugyanis 13-13% körül van, nem marad le túl sokkal a 

15% közelében lévő RTL-től. Az is hozzátartozik ugyanakkor a képhez, hogy a 

hirdetők számára érdekesebb fiatalabb korosztályokban már egyértelmű az RTL 

fölénye (csaknem 20% áll szemben a közszolgálatiak 5-5%-os részesedésével). 

 

Végül megemlítendőek a regionális TV- és rádiócsatornák, amelyek folyamatosan 

sugároznak híreket, híradókat és politikai témájú műsorokat az adott régióknak, de a 

központi ARD-nek is készítenek országos témájú programokat.  

http://www.mediendaten.de/index.php?id=fernsehen-marktanteile-d


 

 

 

- 9 - 

 

 

Műsoraik az internet révén az egész ország számára elérhetőek, és jelentős részük 

— a podcastingnak köszönhetően — szintén letölthető.  

 

A német törvényhozás nyilvánossága 

 

Ahogy arról már szó volt, a közszolgálati Phoenix tematikus csatorna közvetíti a 

Bundestag plenáris üléseit, amelyeknek egyes témáit szakértők segítségével 

igyekeznek jobban megértetni az újságírók a nézőkkel. Emellett a frakciók és a 

kormány sajtótájékoztatóit is nyomon követhetik a nézők. A német szövetségi 

törvényhozás honlapján (http://www.bundestag.de/) nemcsak a plenáris ülések 

előterjesztései és szó szerinti jegyzőkönyvei (Plenarprotokolle, ill. Stenographische 

Berichte) elérhetőek, hanem az egyes ülések egészének, vagy egyes napirendi 

pontoknak a videói is. E videók közvetlenül letölthetőek a német parlament 

szerveréről, méghozzá jó képminőségben.  

 

http://www.bundestag.de/


 

 

 

- 10 - 

 

 

 

A plenáris ülés letöltése mp4-es formátumban 

 

A kereskedelmi tömegtájékoztatás 

 

Az 1984 óta sugárzó RTL Television a legjelentősebb az országos kereskedelmi TV-

csatornák közül. Főadójának műsorkínálatában a politika alárendelt szerepet kap, 

inkább a bulvár (pletykák, sztárok) és a szórakoztatás játssza a főszerepet. Jelentős 

ugyanakkor a 18.45-kor kezdődő 20 perces Tv-híradója (RTL Aktuell), amelyben a 

politika játssza a főszerepet, még ha valamennyire könnyedebb formában is. 

Természetesen szerepelnek balesetek, bűnügyi események ebben a híradóban, de 

az elképzelhetetlen még itt is, hogy az eurozóna problémái közepette ne az ezzel 

kapcsolatos híreknek adjanak elsőbbséget.  



 

 

 

- 11 - 

 

 

A híradó igazi erőssége nem is a tartalmában, hanem a műsorvezetőjében rejlik, aki 

egyben főszerkesztői tisztséget is visel az RTL-ben. Peter Kloeppel egy igen 

karizmatikus figura, bámulatosan képes játszani a hangjával, és a tekintetével, 

valamint humora is van. Személyisége minden más műsorvezetőt háttérbe is szorít, 

ő az RTL hírműsorának igazi arca.  

 

Peter Kloeppel 

 

A német RTL ugyanakkor a politikai tömegtájékoztatásban is üzletet látott, 1992 óta 

működteti tematikus n-tv elnevezésű hírcsatornáját. A másik nagy médiacég, a 

ProSiebenSat.1 sem akart ebből kimaradni, és 2000-ben N24 néven alapított 

hírcsatornát, tovább növelve a német választópolgár rendelkezésére álló választékot. 

A hírtelevíziók óránként adnak hírműsort, időnként híradót. Fontosabbnak ítélt 

sajtótájékoztatókat élőben közvetítenek.  

 

Összegzés 

 

Amint láthattuk, a német médiarendszer igen jól biztosítja az állampolgárok 

tájékozódáshoz való jogát. A média-hatalom viszonylatában előbbi elég erős ahhoz, 

hogy számonkérő-ellenőrző attitűddel viszonyuljon a politikai hatalommal szemben, 

és feltárja a politika szférájában lévő folyamatokat. Ugyanakkor ez nem csak az 

ottani politikai kultúrának, hanem a meglehetősen tagolt politikai-hatalmi 

viszonyoknak is betudható. A második világháború utáni Németországban (1990-ig a 

nyugati NSZK-ban) még egyetlen pártnak sem sikerült a szövetségi törvényhozás 

mandátumainak többségét egyedül megszereznie, a koalíciós kényszer miatt a 



 

 

 

- 12 - 

 

 

kormányzati hatalmat meg kellett osztani. Az alkotmányjogi struktúra, az ország 

föderális jellege tovább korlátozza a központi hatalmat, az egyes tartományok 

kormányait számos esetben ellenzéki pártok képviselői vezetik. A politikai kultúrának 

pedig már évtizedek óta része az érdekcsoportok intézményesített működése, 

konfliktusainak tárgyalásos rendezése, azaz a politikai rendszer szereplői 

megtanulhatták hatalmuk, befolyásuk korlátozottságát, és az együttműködés 

kultúráját.  Ebben a miliőben kevésbé kell tartania a médiaszerkesztőségeknek attól, 

hogy egy erős párt döntő befolyást képes gyakorolni a közszolgálati médiumok 

irányító testületeire.  

 

Ennek köszönhetően a német médiafogyasztó nem válik a mindenkori hatalom 

kiszolgáltatottjává, hanem annak kritikusa és ellenőrzője, hangja jó eséllyel 

megjelenik a médiák valamelyikében. Az érdek -és értékartikuláció Németországban 

igen magas színvonalon áll, mert a politikai tömegtájékoztatás állandóan napirenden 

tartja a társadalmi-politikai problémák és konfliktusok megvitatását, a kormánypártok 

és ellenzékiek rendszeresen szót kapnak a műsorfolyamatban. Emellett a 

médiafogyasztót a német média nap, mint nap kifejezetten arra neveli, hogy ne 

fogadja el kritikátlanul a közéleti szereplők véleményét, és figyeljen arra, hogy az 

adott problémát több szemszögből is meg lehet közelíteni.  

 

Mindez elősegíti a demokrácia fejlettségét, hiszen egy jól működő demokráciához 

aktív és jól tájékozott polgárok sokasága is szükséges. A hagyományos médiák 

mellett az online tartalmak, és az igen sokféle hangon megszólaló nyomtatott sajtó 

(egy 2009-es jelentés 352 napilap létezéséről számolt be!) további orientálódást kínál 

a választópolgároknak, akiknek így rendkívül gazdag információmennyiség áll 

rendelkezésre véleményük kialakításához. A magyar médiahelyzet értékelése során 

a németországi médiaviszonyok jó viszonyítási pontul szolgálhatnak, még ha 

természetesen azokat kellő kritikával kell elemezni. A médiatartalmak tekintetében 

azonban vitathatatlanul akad még mit a németektől tanulnunk.  

 

http://www.bundesregierung.de/Content/DE/__Anlagen/BKM/2009-01-12-medienbericht-teil2-barrierefrei,property=publicationFile.pdf


 

 

 

- 13 - 

 

 

 


